Hayao Miyazaki 1941 Január 5.-én született Tokióban (Japán fővárosa).
Kiemelkedő rendező,számos népszerű animációs rajzfilmet ő készített.
Sokáig ismeretlen maradt Nyugaton,mígnem a legnagyobb filmforgalmazó, a Miramax ki nem adta egyik művét, A vadon hercegnője címen. (1997)
Ebben az időben Japánban és Dél-Ázsiában mindenki szerette a fimjeit,kereskedők és kritikusok egyaránt.
2001-ben kiadták a Chihiro Szellemországbant,mindenidők talán legsikeresebb japán filmjét. A vadon hercegnője szintén ilyen sikeres volt.
A film nem a modern mítoszokat, hanem a klasszikus távol-keleti mesevilágot idézi; olyan fordulatokkal, mint az emberből állattá válás - disznóvá, madárrá, hallá, vagy a fordítottja. A hal az archaikus kultúrákban a lelket jelentette, ami az animációban "folytatódik", a lélekkel megtöltés élővé teszi, megmozdítja a dolgokat. Az alakok transzformálása, az antropomorf világkép ábrázolása a rajz- illetve tárgyanimáció sajátja. Ezekkel él is a film készítője, bár a mai technika mindezt a natúrfilmnek is biztosítja, s a számítógép az animációinak is a rendelkezésére áll (korábban is, mint a natúrfilmnek, mivel az új technikák nagy részét előbb az animációban próbálják ki). Így maga a film is átalakul, transzformálódik. A Chihiro eseménygazdagsága, fordulatossága alapján akár natúrfilm is lehetne. Hogy mégis miért animáció, azt egy másik idesorolt filmmel, a nagy publicitást kapott Az élet nyomábannal összevetve lehet bizonyítani. E film rendezője, Richard Linklater független filmesként indul, első dobásából kultuszfilm lett (Henyék) amit egy korábbi fesztiválon nálunk is vetítettek, azóta "törzsutas" a Titanicon. Erről a művéről előzőleg azt lehetett megtudni, hogy 30 animátor 9 hónapig festette át a felvett natúrfilmet, aminek központi problémája, "hogy hol ér véget az álom és hol kezdődik a valóság". Erre ugyan nem ad választ a film, amelynek tartalmával a katalógus szerint - tökéletes harmóniában van a formája.
Miyazakit sokan "Japán Walt Disnye-nek" nevezik. Azonban nem látja magát a társadalom építőkövének az animáció birodalmában*,de animátorként elég szerencsésnek,hogy képes legyen komplett,kreatív filmeket készíteni. 2006-ban a The Time magazin megjelölte őt a "60 év legbefolyásosabb ázsiai emberek"(?) címért.
Az Animage magazin Hayao Miyazakinak ítélte az "Anime Grand Prix" díjat a "Nauszika-A szél harcosai" (1984), a "Laputa az égi palota" (1986), "Totoro-A varázserdő titka" (1988), és a "Kiki, a boszorkányfutár"(1989)-ért.
Felesége,Akemi Ôta,két gyereke van,Gorö Miyazaki és Keisuke Miyazaki. Gorö szintén filmrendezéssel foglakozik.
Hayao Miyazaki eddigi filmjei:
Gulliver utazásai a Holdon túlra (Garibā no Uchuu Ryokou)-1965
Hols:A Nap hercege-1968
Cica a csizmában /Csizmás Kandúr/-1969
Repülő Fantomhajó-1969
Lupin III.-1971
Panda! Menj Panda!-1972
Cagliostro palotája-1979
Nauszika-A szél harcosai(Kaze no Tani no Naushika)-1984
Laputa-Az égi palota-1986
Totoro-A varázserdő titka-1988
Kiki, a boszorkányfutár-1989
Porco Rosso-A mesterpilóta-1992
A vadon hercegnője(Mononoke Hime)-1997
Chihiro Szellemországban(Sen to Chihiro no Kamikakushi)-2001
A vándorló palota-2004
Elvesztettem a kisfiam-2005
*Hayao Miyazaki nem tartja magát a társadalom építőkövének az animáció birodalmában: Nincs magától elájulva,nem érzi magát nélkülözhetetlennek.
FIGYELEM! Az önéletrajzot egy angol wikipediából fordítottam,és magyar honlapokról gyűjtögettem. A filmcímek többségét én fordítottam,de nagy hasznomra volt a www.xpress.hu . Ha el szeretnéd vinni az írást,kérlek tüntesd fel a honlapcímet! |